keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Pääsiäispappi

Italiassa on perinteenä, että ennen pääsiäistä pappi kiertää kylällä talosta taloon siunaten kodit.

Italialaisille tämä on niin tärkeä tapahtuma, että kodeissa tehdään kunnon kevätsiivo ennen papin tuloa.

Muistan lopun elämääni papin ensimmäisen vierailun kodissani.

Olin hermostunut ja jännittynyt jo etukäteen ajatellessani asiaa.

Mietin, että lähtisinkö karkuun johonkin, vaikka ulkomaille tai kauppakeskukseen.
Lopulta rohkeana naisena päätin pysyä kotona.

Juoksin naapuriin tiedustelemaan  90- vuotiaalta harmaahapselta käyttäytymisohjeita tilanteeseen.
( vanhuus= viisaus)

Kuuluuko papille tarjota kahvia ja kakkua? Pitääkö niiata kun tervehtii?
Päässäni pyöri näitä ja monia muitakin JÄRKEVIÄ kysymyksiä.

Naapurin mummo neuvoi, että pöydälle piti laittaa lasikulhoon vettä (symboli kasteesta) ja oliivipuun oksa muistuttamaan pääsiäisestä.
Tein työtä käskettyä.
Sitten hän kertoi, että siunatessaan pappi roiskuttelee sitä kastevettä kotiini ja lopuksi antaa karamelleja lapsille.

Nyt vain istuin ja odotin.
Tosiasiassa kävin viiden minuutin välein katsomassa ikkunasta,
joko papinviitta heilahtaa talon nurkalta.
Tunnelma oli sama  kuin lapsena jouluaattona joulupukkia odotellessa.
Jännitti ja hermostutti.

Viimein ovikello soi ja aukaisin oven.
Edessäni seisoi pörröpäinen, maanviljelijän näköinen, riski mies,
joka tuijotti minua silmiin.
Huomasin, että hänellä oli sylissään valtava juustomöhkäle.

Ajattelin:"Pappi tuo minulle juustoa."

Olin odottanut niin innokkaasti papin tuloa, että en enää ymmärtänyt, että ovikelloa voi soittaa joku muukin ihminen kuin pappi.
Mies oli sardinialainen lammaspaimen, joka myi itse tekemäänsä lampaanjuustoa.

Tulihan se pappikin sitten lopulta:
Rukoili ja heitteli vettä sinne ja tänne pitkin huusholliani.
Minä seisoin liikkumattomana kuin patsas ja hymyilin.
En tiennyt mitä muutakaan siinä tilanteessa olisi voinut tehdä.
Koko tärkeän toimituksen ajan,
3-vuotias Petrik poikani
repi minua paidan helmasta ja hoki: "Koska saa karkkia? Koska saa karkkia?"

Minä huokaisin mielessäni ja ajattelin: " Toivottavasti tämä italialainen pappi ei osaa suomea."

PS.Kuvassa oliivipuu laakso.










People have read this post.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti