keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Maxim

Tiedän miten voi tuntua tylsältä lukea toisten " hellanlettassentään" ihanista koirista.
Siksipä varoitan sinua etukäteen.
(Niin voit lopettaa lukemisen tähän, ja mennä vaikka keittelemään kahvia.)
Tämä juttu on koirastani Maximista, italialaiselta lempinimeltään Massimino.

Maxim sai toissapäivänä epilepsiakohtauksen; heittelehti ruumis jäykkänä pitkin olohuoneen lattiaa.
En ollut aikaisemmin nähnyt moista, joten olin hysteerisen peloissani.
Luulin koirani kuolevan.

Tästä lähti ajatus kirjoittaa blogiini koirastani, sillä tajusin miten rakas Maxim minulle on.

Koirani on ollut minun tärkein ihmiseni kaikissa elämäni vaikeissa vaiheissa.
Avioerossa.
Taloudellisissa vaikeuksissa.
Yksinäisyydessä.
Työttömyydessä.
Sairaudessa.
Pelossa.
Epävarmuudessa.
Surussa.

Olen itkenyt, huokaillut, rukoillut lukemattomat kerrat elämän myrskyissä, sohvalla maaten, koira kainalossa.
Lohduttaja ilman sanoja.
Paras ystäväni.

Maxim joutui kotiini vahingossa, maalaistalon sekarotuisesta pesueesta, jota kukaan ei huolinut.
Pennusta lähtien Maxim on ollut sydämellinen, vilkas ja iloinen.
Kasvaessaan ulkomuodosta tuli Pinser ja luonteesta " ikuinen iloinen lapsi".

Lempileikki ja suurin rakkaus ovat vanhat villapaitani.
Maxim pukeutuu niihin.
Itse.
Työntää kuonoansa niin pitkään villapaidan sisään, että saa itsensä kokonaan sisälle.
Tuloksena on villainen, vaaleanpunainen muumio, joka kiertää ympäri huushollia, ylpeänä.

Teemme yhdessä lenkkejä, kukkulaisessa maastossa, hyppelehtien heinikossa ja vuoristopurojen reunoilla.
Maxim on käsilaukun kokoinen, mutta pyrähtelee suoralla 50-kilometrin tuntivauhtia.
Takatassut eivät ehdi koskettaa maata juostessa.
Joku fiksu minulta kysyikin: "Ootko varma, että Maxim on koira? Näyttää jänikseltä."

Tunnen koirani kuin omat taskuni.
Vain yksi asia on minulle arvoitus: Miksi Maxim haluaa juosta aina edellä, ja pysähtyy sitten odottelemaan minua?

En ole vielä ymmärtänyt, kulkeeko eturintamalla, suojellakseen minut vaaroilta, vai luuleeko olevansa isäntä ja minä hänen koiransa.

PS.Kuvassa muumiomassimino.










People have read this post.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti